Lancaster county of the Amish

29 juli 2016 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Aantal kilometers: 372km

temperatuur: 30 graden

hotel: Hampton inn and suites

Voor je het weet zijn we alweer een ruime 300 km verderop in Lancaster. We zijn wel eens in de buurt geweest, maar niet om het Amish erfgoed te ontdekken. Dat gaan we morgen doen. We komen na een beetje zoeken in een overvol hotel aan met soccermoms en weddingguests.

Er blijken drie grote toernooien te zijn qua voetbal. 2 jongens/junioren en eentje voor de meisjes. De bruiloftsgasten staan met cadeaus en bijbehorende outfit bij ons in de lift. Het is hier toch wel speciaal. Iedereen is op chique. We moeten door het volgeboekte hotel een bed delen. Beetje jammerrrr wel wat smal.

We gaan eerst de outletmall even onveilig maken. Daar gaat mams op een bankje zitten. Ik koop een jasje maar verder niet veel bijzonders. Mams heeft gebabbeld met een hele gezellige man, wiens vrouw ook aan het shoppen was. Kortom een leuke middag. Hij gaf aan nog nooit zo'n gezellige middag te hebben gehad.

Vanaf hier gaan we de eetgelegenheid opzoeken, die ik heb bedacht. Eten op een stoomboot. Het is tevens een hotel. We komen op de wachtlijst en zouden een half uur moeten wachten. Best raar, want terwijl we wachten zien we niemand binnenkomen. Er blijven maar tafels leeg. Na tien minuten vindt de receptie het ook wel wat gek en plaatst ons in het restaurant. Iets kitcherig maar het lijkt wel leuk.

De bediening is vriendelijk, maar toch is het ook hier niet heel gezellig. Er mist iets, maar ik weet ook niet goed wat. Nadat wij zijn binnengekomen is alleen het stel met kids dat na ons kwam nog binnengekomen en verder niemand. Toch vreemd, die wachtlijst dan. We zijn redelijke tijd weer terug in het hotel. Ik zie een soccermom de was doen en krijg een heldere ingeving. Ik kan ook wel eens even een wasje draaien,dat blijkt een uitdaging. Al die mama's willen de was doen.

Ik ben als nummer twee in de rij en heb geluk. Het erge is er is 1 wasmachine en 1 droger. Dus dat is ruzie en lang wachten geblazen. Ojee, ik voel me bijna schuldig. Maar goed ik was gewoon vroeg. Morgen naar de Amish. Ook nu is het weer megadruk bij het ontbijt. De jongens moesten weer vroeg op pad en als wij half 9 aan willen schuiven bij het ontbijt is zo goed als alles op??? Dat levert veel geklaag op en dit hotel is duidelijk niet berekend op zulke grote groepen.

Uiteindelijk hebben we tegen tienen wat ontbijt op en gaan we op pad. We rijden naar het visitors center en kopen daar twee kaartjes met bustocht van anderhalf uur, rondleiding door een Amish huis en Farm. Wat interessant. De bustour wordt gedaan door Ann. Heel aardig, gepensioneerd en informatief. Ze rijdt ook prima. Het begint wel hard te waaien en na een half uur spoelt het. We stoppen bij een typische Amish Farm en ik koop er butter pretzels( warm, jammie) en een souvenier. We zitten maar met z'n vieren in de bus dus het is bijna een privétour. Leuk! Als we terug zijn, gaan we de rondleiding in het huis doen. Daar zijn veel nationaliteiten aanwezig. Russen, Polen, Oostenrijkers, Puerto Rico, China  en wij. Als we ook nog een trap op moeten besluit mams beneden te blijven. Dat gelooft ze wel.

Na afloop gaan we eten bij Texas Roadhouse. Heerlijk, veel en gek, maar ook interessant. Deze afwisseling houden we van. Morgen gaan we de kust opzoeken en maken we er een vierdaagse strandvakantie van. Of soort van.

We hebben er zin in.